Mamy przyjemność zaprosić Państwa na kolejne seminarium organizowane przez Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
Tym razem będziemy mieli przyjemność usłyszeć referat p.t. "Czas zmarnowany - kilka refleksji o kulturze σχολή".
Spotkanie poprowadzi, i referat wygłosi, dr Artur Rodziewicz
KIEDY? 04 kwietnia 2017, godzina 14:15
GDZIE? Pałac Staszica, sala 154
Zarys tematu, od prelegenta:
Σχολάσατε καὶ γνῶτε ὅτι ἐγώ εἰμι ὁ Θεός.
LXX, Psalm 45
Znacząca zmiana postrzegania σχολή, czasu wolnego, zaczyna się w Oświeceniu. Jej konsekwencje - za sprawą luminarzy epok późniejszych - musimy znosić obecnie.
O ile filozofowie greccy widzieli w σχολή jedną z najcenniejszych zdobyczy kultury, a zarazem jej zarzewie, które pozwala wolnemu człowiekowi osiągnąć pełnię człowieczeństwa, ba, przekroczyć ludzką kondycję na drodze ku Bogu, o tyle - odkąd czas wolny zastąpiono powszechnym, przymusowym szkolnictwem - szkoła stała się narzędziem degradacji i transformacji człowieka wolnego w narzędzie pracujące - w niewolnika. Przemianie tej stale towarzyszy indoktrynacja połączona z pozytywnym wartościowaniem pracy, postrzeganej jako cel życia ludzkiego. Na tym gruncie wyrosły takie nowotwory pojęciowe jak: „praca intelektualna”, „człowiek pracy”, czy „klasa robotnicza”.
W efekcie tej zmiany system szkolnictwa czyni z ogólnokształcących liceów i uniwersytetów nie tyle ośrodki studiów nad tym, co ogólne, ile miejsca szkoleń „specjalistów” na potrzeby rynku pracy.
LXX, Psalm 45
Znacząca zmiana postrzegania σχολή, czasu wolnego, zaczyna się w Oświeceniu. Jej konsekwencje - za sprawą luminarzy epok późniejszych - musimy znosić obecnie.
O ile filozofowie greccy widzieli w σχολή jedną z najcenniejszych zdobyczy kultury, a zarazem jej zarzewie, które pozwala wolnemu człowiekowi osiągnąć pełnię człowieczeństwa, ba, przekroczyć ludzką kondycję na drodze ku Bogu, o tyle - odkąd czas wolny zastąpiono powszechnym, przymusowym szkolnictwem - szkoła stała się narzędziem degradacji i transformacji człowieka wolnego w narzędzie pracujące - w niewolnika. Przemianie tej stale towarzyszy indoktrynacja połączona z pozytywnym wartościowaniem pracy, postrzeganej jako cel życia ludzkiego. Na tym gruncie wyrosły takie nowotwory pojęciowe jak: „praca intelektualna”, „człowiek pracy”, czy „klasa robotnicza”.
W efekcie tej zmiany system szkolnictwa czyni z ogólnokształcących liceów i uniwersytetów nie tyle ośrodki studiów nad tym, co ogólne, ile miejsca szkoleń „specjalistów” na potrzeby rynku pracy.
W referacie swoim postaram się przedstawić etapy
wspomnianego trendu i zaproponować remedia. Zainteresowanych tematem, a nie
mogących wziąć udziału w seminarium, odsyłam do artykułu, w którym poruszam
część powyższych zagadnień:
www.academia.edu/30498078/Artur_Rodziewicz_Walka_z_czasem._Uwagi_o_szkoleniu_Syzyfa
www.academia.edu/30498078/Artur_Rodziewicz_Walka_z_czasem._Uwagi_o_szkoleniu_Syzyfa
My ze swojej strony serdecznie zapraszamy na to interesujące spotkanie, tym bardziej, że temat jest niezwykle aktualny współcześnie.
(źródło: https://www.facebook.com/myslantykudzis/photos/gm.385263398508441/1642550692720883/?type=3&theater) |
SAQ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz